سه‌شنبه، مهر ۳۰، ۱۳۸۷

 


سفره ملت بی نان و خزانه دولت هم خالی!


تکلیف چیست؟


چکیده مصاحبه انتقادی حسن روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی از دولت عوامفریب محمود احمدی نژاد با خبرگزاریهای داخلی درباره خوردن کفکیر به ته دیگ وجارو کردن خزانه دولت و زمین گیرشدن ملت ایران را در زیر ملاحظه می کنید ,که این دولت امام زمانی چه به روزگار ملت ایران آورده است. آیا این دولت با این کارنامه وسیاه روی باز هم می تواند ادعای مهرورزی کند. آیا کسی حاضرمی شود باردیگر به این دولت رای بدهد...؟!


امروز چه کسی مسئول این فشارها بر مردم و شوک به اقتصاد ایران است؟ چه کسی امروز مسئول بی‌توجهی به تجربیات گذشته است؟ از یک سوراخ چند بار باید گزیده شویم؟ مگر افراد مطلع و دلسوز نسبت به برداشت‌های مکرر از ذخایر ارزی و آثار زیان‌بخش جاروکردن صندوق ارزی اعلام خطر نکرده بودند؟ مگر می‌شود همیشه با آزمون و خطا کشور را اداره کرد؟ بدتر از همه آن است که تجربه‌های تلخ و سیاست‌های شکست‌ خورده و نادرست گذشته دوباره تکرار شود. تا کی باید شاهد فرصت‌سوزی بود.


وی یادآور شد: «می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که رکود در اقتصاد جهانی، موجب کاهش تقاضای انرژی و نفت و نهایتاً منجر به افت قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی خواهد شد که طبیعتاً کاهش درآمدهای نفتی ایران را در پی خواهد داشت. به طوری که از همین آغاز ظهور رکود جهانی، قیمت نفت در چند ماه گذشته به نصف تقلیل یافته و درآمد نفتی کشور نیز رو به کاهش گذاشته است. دیروز از رسانه‌های جمعی خبر پیش‌بینی رئیس کل بانک مرکزی را دریافت کردیم که با ادامه روند نزولی قیمت در بازارهای جهانی، بیش از 54 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی کشور تا پایان سال محقق نخواهد شد».

«اگر دولت طبق قانون برنامه چهارم از درآمد ارزی استفاده می‌کرد، امروز می‌بایست در حساب ذخیره ارزی ١٥٠ میلیارد دلار پول ذخیره می‌شد. در حالی که سایر کشورهای اوپک هر کدام به فراخور شرایط خود، مقدار قابل توجهی از درآمد نفت خود را ذخیره کردند».

و حتی می‌گفتند در بدبینانه‌ترین شرایط هیچ‌گاه از ١٠٠ دلار پایین‌تر نخواهد آمد، بی‌محابا از حساب ذخیره ارزی برداشت شد. به طوری که در سال 1384 از حدود ١٣ میلیارد دلار مبلغ واریز شده به حساب ذخیره ارزی بیش از 8/11 میلیارد دلار از طریق متمم‌‌های بودجه و در سال 1385 از 6/21 میلیارد دلار مبلغ واریزی به این حساب حدود 8/17 میلیارد دلار و در سال 1386 هم مبلغ 8/16 میلیارد دلار یعنی در سه سال گذشته مجموعاً 4/46 میلیارد دلار بیش از ارقام ارزی بودجه سالانه از حساب ذخیره ارزی برداشت شده است».

روحانی تصریح کرد: «این برداشت 4/46 میلیارد دلاری از حساب ذخیره ارزی طی سال‌های 84 تا 86 نه تنها موجب خالی شدن این حساب شد بلکه هزینه آن نیز افزایش نقدینگی و تورم را در اقتصاد ایران در پی داشت. به این ترتیب در سایه تورم و کاهش قدرت خرید اقشار کم درآمد و حقوق‌بگیر؛ فشار شدیدی به این اقشار وارد آمد. چون عملاً فروش این مبالغ ارزی به بخش خصوصی ممکن نبود، بانک مرکزی اقدام به خرید می‌کرد که این امر موجب افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و پایه پولی و نهایتاً افزایش نقدینگی و تورم شد».

دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: مگر افراد مطلع و دلسوز نسبت به برداشت‌های مکرر از ذخایر ارزی و آثار زیان‌بخش جاروکردن صندوق ارزی شاهد فرصت‌سوزی اعلام خطر نکرده بودند؟ مگر می‌شود همیشه با آزمون و خطا کشور را اداره کرد؟ بدتر از همه آن است که تجربه‌های تلخ و سیاست‌های شکست‌ خورده و نادرست گذشته دوباره تکرار شود. تا کی باید بود...؟

برچسب‌ها:


نظرات:
درود من بر شما
گزارش جالبي بود. در بسياري از شهرها همين وضعيت وجود دارد. بنده در شهرستان خوانسار(يكي از شهرستان هاي اصفهان) زندگي مي كنم . در طول شبانه روز از ساعت 10 صبح تا 11 شب با قطعي آب مواجه هستيم...و البته اين رشته سر دراز دارد. با اجازه تارنگارتان را در پيوندهاي تارنگارم نهادم. پيروز باشيد...
 
ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]





<< صفحهٔ اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]