یکشنبه، آذر ۱۰، ۱۳۸۷

 

رتبه اول جهانی درواردات گندم نصیب ایران شد


احمدی نژاد من برای اقتصاد جهانی طرح دارم!

نقل وقول:


مجید پارسانیا معاون وزیر بازرگانی درمقابل خبرنگاران گفت: "بخشی از گندم های خریداری شده از کشورهای کره شمالی بوده ولی چون محصولات کره جنوبی به اعتقاد دست اندرکاران آرد و نان از مرغوبیت بیشتری برخوردار است، از آن مبادی نیز گندم خریداری می کنیم."

گزارش
هفت ماه اول گمرک ایران نشان می دهد که گندم وارداتی از کشورهای سوئیس، کانادا، فرانسه، آلمان، روسیه، اتریش و قزاقستان روبه افزایش گذاشته است .

در
سال ۱۳۷۷ ايران با وارد کردن شش ميليون و ۸۰۰ هزار تن گندم بزرگترين وارد کننده گندم جهان بود و سه سال بعد از آن نيز به طور متوسط سالانه چهار ميليون تن گندم خارجی وارد کرد.
اما امسال با اولین
خشکسالی گسترده، وضع دوباره به ده سال پیش برگشته و تولید گندم از حدود 15 میلیون تن به کمتر از ده میلیون تن کاهش یافته است.

ايران برای دستيابی به خودکفايی گندم، اعتبارات و منابع مالی گسترده ای اختصاص داده بود و برای تشویق گندمکاران، بخش عمده ای از گندم تولیدی را به صورت تصمینی و با قیمت های بالا خریداری می کرد.


ایران در سال گذشته دو هزار و 600 میلیارد تومان (حدود دو میلیارد و 600 میلیون دلار) یارانه برای تولید گندم و نان اختصاص داد و پیش بینی می شود امسال به دلیل واردات گسترده، این رقم افزایش پیدا کند.

حذف یارانه ها


یارانه گندم و آرد در حالی افزایش می یابد که دولت ایران درصدد است با اجرای طرح تحول اقتصادی، یارانه ها را حذف و این یارانه ها را به صورت نقدی در اختیار خانوارها قرار دهد.


لایحه پرداخت یارانه های نقدی تهیه شده اما اشاره ای به موارد غذایی نشده و به گفته برخی مقامات دولتی، این برنامه مواد غذایی نظیر گندم و آرد را در بر نمی گیرد.




برچسب‌ها:


نظرات: ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]





<< صفحهٔ اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]