یکشنبه، دی ۰۸، ۱۳۸۷

 

آغازاش آتش غزه,امید که پایانش ایران نباشد!


تحلیل اکونومیست از رویارویی اسراییل و حماس


حملات سنگین اسرائیل به غزه که خشونت بارترین حملات در چهل سال اخیر قلمداد می شود، تحلیل های مختلفی را از کارشناسان و رسانه های آشنا به تحولات خاورمیانه برانگیخته است. اما به اعتقاد من دربین تازه ترین تحلیل ها درحوضه حملات نا جوانمردانه اسرائیل به غزه, تحلیل نشره معتبر بریتانیایی اکونومیست که آخرین وقت امشب بدست خواننده گانش رسید نکات واقع بینانه وقابل تاملی با خود همراه دارد . اکونومیست در مطلبی به توضیح پیچیدگی شرایط پرداخته و مشکل سر راه را ,برای بازگرداندن آرامش مجددبه غزه این موضوع دانسته که هیچکدام از طرفین درگیری مایل نیستند بازنده میدان باشند. از طرفی هم در شرایط فوق العاده حساس منطقه که چندان هم دورازانتظار نیست ,ته قضیه دامی باشد برای کشاند ن پای کشورهای منطقه به ویژه ایران به جنگی که آغازاش معین ولی پایانش نا معلوم است . لذا به خاطر اهمیت تحلیل فوق در شرایط حاضرآنرا با کمی تلخیص باز انتشارش می کنیم ,امید که مفید واقع شود.


اکونومیست درشروع مطلب خود می نویسد با در نظر گرفتن هشدارهای اسرائیل در طی یک هفته ای که از اعلام پایان آتش بس شش ماهه از سوی حماس گذشت و تقریبا 300 راکت و خمپاره ای که حماس از روز 19 دسامبر به سمت مناطق اسرائیلی نشین پرتاب کرد، هیچکس نمی بایست از حمله سنگین اسرائیل شگفت زده می شد.

اکونومیست تاثیر حاصل جنگ 33 روزه اسرائیل و حزب الله لبنان در سال 2006 را بر تصمیم کنونی اسرائیل بسیار زیاد می داند که اسرائیل سعی داشت تنها با تکیه بر حملات هوایی بر حزب الله غلبه کند، اما هواپیماهایش نتوانستند مانع پرتاب هزاران موشک از سوی این گروه اسلامی آماده و مسلح به سمت اسرائیل شوند و در نهایت اسرائیل مجبور شد بدون تدارکات و برنامه ریزی کافی، حمله ای زمینی و پرهزینه را علیه حزب الله صورت دهد.


از این رو اکونومیست معتقد است اسرائیل مایل نیست این تجربه در غزه تکرار شود.

این نشریه عقب نشینی سربازان و شهرک نشینان اسرائیلی از غزه در سال 2005 را یادآوری می کند و می نویسد "اسرائیل هیچ منافعی در تسخیر مجدد غزه و تحمل بار مسئولیت تامین رفاه 1.5 میلیون نفر ساکن آن را ندارد."

اسرائیل هرچقدر هم که به سرنگونی دولت حماس علاقه داشته باشد، "می داند که درگیری با 15 هزار تفنگدار با انگیزه حماس در شهر های پرتراکم و پر جمعیت نوار غزه برای هر دو طرف پر هزینه خواهد شد."

اکونومیست همچنین خبر می دهد که حماس "برگی از دفتر حزب الله را کنده" و محموله موشکی بزرگی را به نوار غزه منتقل کرده که می خواهد از آن برای انجام حملات انتقام جویانه به قلب اسرائیل استفاده کند.


اکونومیست معتقد است در حال حاضر دو طرف نمی توانند بجز کسب پیروزی لازم جهت برقراری مجدد آتش بسی که منافع آنها را تامین کند به دنبال چیز بیشتری باشند.

اسرائیل می خواهد حماس موشک پراکنی به آن سوی مرزهای خود را متوقف کند و حماس می خواهد اسرائیل به محاصره اقتصادی سختگیرانه اش علیه نوار غزه خاتمه دهد؛ محاصره ای که هدف آن توقف پرتاب راکت ها به سمت مناطق اسرائیلی نشین و ضعیف توانایی حماس برای اداره موفقیت آمیز امور در غزه است.

در شرایطی که نظرسنجی ها حاکی از کم شدن اختلاف بنیامین نتانیاهو (رهبر حزب راست گرای لیکود) با زیپی لیونی (وزیر خارجه و رهبر حزب حاکم کادیما) و اهود باراک (وزیر دفاع و رهبر حزب کارگر) هستند، اکونومیست تاکید می کند که نحوه پیش رفتن جنگ با حماس در تعیین آینده سیاسی این افراد و احزابشان موثرمی کند.


با این حال این نشریه هشدار می دهد که بزرگترین عامل تهدید در حال حاضر این است که درگیری ها ادامه پیدا کند و حزب الله لبنان به نفع "برادران فلسطینی" خود وارد این جنگ شوند.

اکونومیست می نویسد: پس از جنگ لبنان در سال 2006، اسرائیل و حزب الله مشغول تدارکات، آماده سازی و تجدید منابع تسلیحاتی خود برای دور دوم مبارزه بوده اند.

این نشریه با اشاره به نزدیکی حزب الله به سوریه و ایران احتمال روشن شدن آتش یک جنگ منطقه ای گسترده تر را مطرح می کند و درخواست رهبران مختلف جهان برای ایجاد آتش بس مجدد را ناشی از نگرانی از تحقق این احتمال می داند.

برچسب‌ها:


نظرات: ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]





<< صفحهٔ اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]