شنبه، بهمن ۱۲، ۱۳۸۷

 

دولت احمدی نژاد ورشکست اعلام شد !


ایام برگزاری دهه انقلاب ایام ورشکستگی احمدی نژاد به ثبت رسید


دوکلمه هم از مادر عروس , امروزها آش آنقدر شور شده که صدای صاحب خانه هم در آمده. اکنون که شاهد برگزاری ایام سالگرد انقلاب بهمن 57 هم از سوی وفاداران وصاحبان اصلی آن وهم ازسوی غاصبان فرصت طلب آن در دولت احمدی نژاد هستیم , هر کسی از ظن خود سرگذشت سی له( 30) آنرا ورق می زند .

روزنامه قدس که دربین جامعه مطبوعاتی معروف است به مادر زن ومادر شوهر اصولگران (دولت نهم), چند روز پیش طی یک گزارش نسبتاً واقع بینانه به قلم مریم زنگه , پژوهشگر دنیای کار واقتصاد ,سیاست دولت نهم را با آمار وارقام به چالش کشیده وآنرا اولین دولت ورشکسته در بین دولت های بعد از انقلاب برشمرد . با این حساب می بینیم به قول گفتنی دست پخت دولت نهم آنقدر شور شده که صدای صاحب خانه که گردانندگان قدسیان (روزنامه قدس ) باشند نیز درآمده .


گزارش بیانگر آنست که دولت هم در سرمایه گذاری داخلی ورشکست شده وهم در سرمایه گذاریهای خارجی , از این رو بی ربط نخواهد بود اگر بگویم تحویل مملکت با این اوضاع واحوال به شدت بحرانی , علاوه بر خردمندی وعقلانیت که البته در پی آن ذکاوت ومدیرت ومدبریت لازم و واجب الوجودآن است . در عین حال و به زبان ساده دل شیر می خواهد! اگرنام های کشورهای چون عمان وبحرین و... که در رتبه برتر از ایران ایستاده اند را نمی دیدم که هر انسان عا قلی از دیدن آن شاخ در می آورد ,شاید از اصطلاح دل شیر منصرف می شدم .


روزنامه قدس (وابسته به جناح اصول گرايان )در گزارشي به قلم خانم مريم زنگنه به بررسي وضعيت بيكاري در ايران پرداخته است.در بخشي از اين گزارش آمده است:" فضاي كسب و كار ايران در سال 2008 با حدود 30 پله سقوط نسبت به سال 2006 به رتبه تأسف بار 135 در جهان سقوط كرده است و با اين رقم مي توان به فضاي نامساعد كسب و كار در ايران پي برد، همچنين در اين آمار ذكر شده است كه كشورهاي رقيب ايران در منطقه، رتبه بهترومناسب تري نسبت به ايران پيدا كرده اند و تركيه، عربستان، عمان، كويت،بحرین, اردن و مراكش رتبه هاي قبل از 80 را به دست آورده اند و عربستان با كسب رتبه 47 و تركيه با كسب رتبه 41 رقباي سرسخت اقتصادي ايران به شمار مي آيند."در ادامه گزارش دكتر محمدحسين اديب عضو هيأت علمي گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در خصوص تك رقمي شدن نرخ بيكاري مي گويد: در محاسبه نرخ بيكاري در ايران خانه داري را شغل فرض مي كنند و بر اين اساس تعداد بيكاران را اعلام مي كنند و اگر براساس عرف بين المللي خانه داري را نيز شغل تلقي نكنيم، تعداد بيكاران ايران به تحقيق از 30 درصد عبور مي كند.وي مي افزايد: موفق ترين كشور جهان سوم در افزايش رشد اقتصادي در سالهاي اخير چين بوده است. كل اشتغال ايجاد شده در چين 6 ميليون فرصت شغلي بوده است و اگر ايران با الگوي چين رشد اقتصادي مي يافت، به نسبت جمعيت خود تنها مي توانست 400 هزار شغل ايجاد كند. اعلام كاهش نرخ بيكاري به كمتر از 10 درصد گواه آن است كه بهره وري در ايران و رشد اقتصادي بيش از چهار برابر چين بوده است كه چنين چيزي با مشاهدات سازگار نيست." از سويي ديگر دكتر حسين مهدوي عادلي اقتصاددان و استاد دانشگاه به خبرنگار قدس چنين مي گويد: "كاهش نرخ بيكاري به افزايش نرخ سرمايه گذاري بستگي دارد، يعني هر قدر كه سرمايه گذاري در كشور افزايش پيدا كند و رشد اقتصادي بيشتر شود، باعث مي شود كه رونق اقتصادي ايجاد اشتغال كند. بنابراين اگر دولت مي توانست به اهداف برنامه چهارم كه رشد 6/8 درصد در سال بود، دست پيدا كند و برنامه ريزي درستي داشت، آن وقت نرخ بيكاري تك رقمي مي شد، اما متأسفانه رشد اقتصادي هر سال كمتر از رشد پيش بيني شده است، بنابراين باعث كاهش اشتغال و افزايش بيكاري شده است. با کمال تاسف باید اعلام کرد که دولت نهم درهردوعرصه داخلی و خارجی , ناموفق عملکرده وبعید به نظر می رسد در عمر باقی مانده بتواند این ورشکستگی را جبران کند.

برچسب‌ها:


نظرات: ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]





<< صفحهٔ اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]