سه‌شنبه، مهر ۰۲، ۱۳۸۷

 


شکست رکورد فساد جهانی توسط ایران!



کشوری که قراربود بعدازروی کارآمدن دولت امام زمانی احمدی نژاد نه تنها درمیان جهان اسلام بلکه درمیان جهان غیراسلام ودربین ملل دگراندیش دنیا نمونه باشد, وجهانیان ازبرقراری عدل وعدالت زلالت وشفافیت آن جامعه به وجد آیند وغبته آن خورند,با مشاهده اوضاع کنونی ایران , آنچنان انگشت تعجب میان دندان گزیدن که ما نیستیم وعطای آن عدالت گستری را به لاغایش بخشیدیم.


بعداز پیروزی انقلاب همین هایکه امروزبا حمایت رهبرو رهبری پدر خواندشان مصباح یزدی دولت نظامی وامنیتی تشکیل داده ورعبُ وحشت به جان جامعه افکنده اند می خواستند درهمان زمان انقلاب ودرقید حیات آقای خمینی چنین کنند که نشد .زیرا انقلاب ایران درآن سالهای پیروزی آنچنان پتانسیلی داشت که نتوانستند چنین اندیشه ای رانه بررهبری انقلاب ونه بر جامعه حاکم کنند.


ولی ناگفته ناماند که اینان یک کاری را توانسنتد انجام بدهند وآن کودتای خزنده با چراغهای خاموش وعقب نشینی مصلحتی با شعارکی بود کی بود ما نبودیم. اما درخفا آنچنان آتشی برخرمن ایران زمین زدندکه تا دنیا دنیاست از خاطرها زدوده نخواهد شد.این به اصطلاح عدالت گستران همانهای هستند که یکشبه هزاران هزار زندانی سیاسی بی گناه را که ارزنده ترین فرزندان این آب وخاک بودند به خاک وخون کشیدند . امروزبرکسی پوشیده نیست که دولت نظامی وامنیتی احمدی نژاد, دولت در آب و نمک خوابانده شده همان روز است که امروز به روزاش کرده اند.


کوتاه سخن اینکه امروزدولت احمدی نژاد درعرصه فسادها بل اخص در عرصه فساد مالی رکورد جهانی را شکسته ودر رشوه گیری و رشوه دهی دست با لای دارد. به همین منظوردرزیر گزارش کمی خلاصه شده ,سالانه سازمان شفاف سازی بین المللی را که اخیراً منتشر شده است به خوانید تا به دانید این دولت امام زمانی در کجای دنیا ایستاده است.


بر اساس گزارش سالانه سازمان شفافيت بين المللی که روز سه شنبه منتشر شد، ايران دربین 181کشورجهان 140شده و با کسب 2.3 امتياز در کنار کشورهای يمن، کامرون و فيليپين، در اين جايگاه قرار گرفته است.

در اين ارزيابی، کشورهای دانمارک، سوئد و نيوزيلند با 9.3 امتياز کمترين شاخص فساد مالی را به خود اختصاص داده اند و سنگاپور نيز با 9.2 امتياز به عنوان اولين کشور آسيايی و در رتبه چهارم قرار گرفته است.

کشورهای اروپای غربی به طور متوسط در رديف های بين یک تا پانزدهم قرار گرفته اند در حالی که ايالات متحده آمریکا در رتبه هیجدهم جای گرفته است.


سومالی، ميانمار و عراق نیز سه کشوری هستند که با حفظ رتبه های سال گذشته خود، در رده بندی سال 2008 پايين ترين رده را به خود اختصاص داده اند.

سازمان شفافيت بين المللی که يک نهاد غير دولتی است، گزارش های سالانه خود را بر پايه معيارهايی از جمله بررسی مديريت دولتی در کشورها، شرايط دسترسی شهروندان به خدمات عمومی، ساختار حقوقی و قضايی حاکم در کشورها و موقعيت بخش خصوصی تهيه می کند.


در رتبه بندی سال 2008، آلبانی، قبرس، گرجستان، موريتانی، نيجريه، عمان، قطر، کره جنوبی، تونگا و ترکيه کشورهايی هستند که در مقايسه با رتبه بندی سال 2008وضعيت مهار فساد مالی را بهبود بخشيده اند.

نروژ در رده بندی سال گذشته با 8.7 امتياز در رتبه نهم قرار گرفته بود و بريتانيا با 8.4 امتياز رتبه 12 را به خود اختصاص داده بود که بر اساس رتبه بندی جديد، نروژ با 7.9 امتياز در جايگاه چهاردهم و ايتانيا با 7.7امتياز در جايگاه شانزدهم قرار گرفته است.


سازمان شفافيت بين المللی که مقر آن در برلین، پایتخت آلمان است، در گزارش سال 2008 خود آورده است که فساد و رشوه خواری و فقر به نابسامانی ها و فجایع انسانی زيادی در بسياری از کشورها می انجامد.

اين سازمان تاکيد می کند که وجود فساد و رشوه خواری در کشورهای فقير پديده ای بومی نيست بلکه از خارج تقويت می شود، بنابر اين چشم پوشی شرکت های کشورهای صنعتی که صادر کننده کالا به کشورهای فقير هستند، از پرداخت رشوه به مسئولان در اين کشورها اهميتی دو چندان پيدا می کند.


بر پايه گزارش سازمان شفافيت بين المللی ابزار قانونی بازرسی، درجه امکان اجرای قانون، وجود رسانه های مستقل و جامعه مدنی فعال از جمله پيش شرط هايی هستند که برای مبارزه با فساد و رشوه خواری لازمند.

سازمان شفافيت بين المللی در گزارش خود براين نکته تاکيد دارد که پيامدهای فساد و رشوه خواری در کشورها متفاوت است. در کشورهای فقير هنگامی که مثلا دستيابی به آب آشاميدنی سالم به رشوه خواری وابسته می شود، ميزان و درجه فساد می تواند در سرنوشت، مرگ و زندگی شهروندان تعيين کننده باشد.

برچسب‌ها:


نظرات: ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]





<< صفحهٔ اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]