جمعه، آبان ۱۷، ۱۳۸۷

 


آواز گنجشک ها


مجید مجیدی به دیدار احمدی نژاد نرفت!


مجید مجیدی کارگردان , بازیگر تئاتر و سینما به تاریخ بیست وپنج (25) فروردین سال 1338 درتهران به دنیا آمد .بازیگری را ازبیست (20 ) سالگی دریکی دو تئاتر کوچک در تهران آغاز وآنگاه وارد تئاتر شهر شده وبه صورت جدی بازی درتئاتر را دنبال کرد, تا رسید به انقلاب وبازیگری درسینما . از این رو میشود گفت دهه شصت (60)را به بازیگری در سینما پرداخت ,اما دهه هفتاد را کمتر بازی بلکه بیشترمشغول کارگردانی بوده و امروز یکی از کارگردانان مطرح سینما محسوب می شود. مجیدی تا به امروز هم دربازیگری وهم درکارگردانی خوش درخشیده مقصد من ازاین مقدمه این نیست که وارد جزئیات زندگی هنری این سینماگربشوم ودرمورد بازیگریهایش ویا ایفای نقش او درفیلم های که بازی کرده ویا از حرفه وشیوه کارگردانی اش در فیلم هایش بگویم.. بلکه فقط خواستم اشاره ای کرده باشم به موقعیت هنری این کارگردان تا به رسیم به سخنرانی این سینماگر خوب دردانشگاه امام صادق درمورد اوضاع واحوال هنر بعد از انقلاب در کشورمان. این سخنرانی به علت طولانی بودن کمی کوتاه وویراستاری شده است .


به گزارش بعضی خبرگزاریهای داخلی مجیدی كه شامگاه گذشته در نشست فيلم «آواز گنجشك‌ها» در دانشگاه امام صادق سخن مي ‌گفت: به جلسه كارگردانان با رييس‌جمهور اشاره كرد و اظهار داشت: من اگر مسافرت هم نبودم به اين جلسه نمي‌رفتم،چرا که بعد از گذشت سه‌ سال‌ونيم از عمر دولت شان تازه يادشان آمده كه سينما هم داريم و از كارگردانان خواستند بگويند كه چه لازم داريم.

وی با بيان اين‌كه یکی از خمير مايه های انقلاب جنبه فرهنگی آن بود اظهار داشت:فرهنگ و فرهنگي در ساير مطالب ما ارجحيت داشت و دستاورد بسيار بزرگي براي ما بود كه بايد طي اين ساليان از آن محافظت مي‌كرديم و فرهنگ و هنر را سرلوحه كار خودمان قرار مي‌داديم.


مجيدي با طرح اين پرسش كه آيا در طول اين 30 سال گذشته توانسته‌ايم حتا يك رمان درجه يك كه اين انقلاب را به تصوير بكشد، منتشر كنيم، ادامه داد: نه مجلس و نه دولتمردان و نه نهادهايي كه براي تجلي اين ميراث به وجود آمده‌اند نتوانستند كار شاخصي كه در حوزه‌هاي مختلف مبين ارزش‌هاي انقلابی باشد به وجود بياورند.


اين كارگردان با بيان اين‌كه سينماي امروز به عنوان يكي از تأثيرگذارترين هنر روز در دنيا مطرح است، تصريح كرد: اين هنر مي‌تواند ارتباط زيادي برقرار كند و علي‌رغم همه شعارهايي كه داده شده از ابتداي به وجود آمدن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كل بودجه سينما شايد نزديك به 200 ميليارد بوده است كه در طول اين سي سال از اين رقم حدود 120 تا 130 ميليارد صرف هزينه‌هاي جاري از قبيل حقوق و برپايي جشنواره‌ها شده و بخشي وارد مسايل سخت‌افزاري سينما مي‌شود و باقي‌مانده كه حدود 50 تا 60 ميليارد است به توليد تزريق شده كه البته آن را هم بعيد مي‌دانم، درحالي‌كه امسال براي ورزش كه من به سرمايه‌گذاري اصولي آن اعتقاد دارم براي گرفتن يك مدال در المپيك 120 ميليون دلار هزينه شد.

مجيدي با بيان اين‌كه ديگر رشته‌هاي هنري محروم‌تر از سينما هستند گفت: تئاتر كه درحال از بين‌رفتن است و كتاب و هنرهاي تجسمي هم كه تعطيل هستند و سينما نيز كششي براي مردم ندارد كه بخشي به مضامين سطحي بودن آن برمي‌گردد و مضامين جديدي مطرح نمي‌شود.


مجيدي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين‌كه خطري كه امروز ما را تهديد مي‌كند تهاجم فرهنگي غرب نيست و تهاجم اصلي توسط شبكه‌هاي خرافی وشبکه های وهابيت انجام مي‌شود اظهار داشت: اين به ما لطمه مي‌زند و در سلول‌هاي جامعه ما لانه كرده و آن را نابود مي‌كند.


وي در پاسخ به سوالي درباره‌ي تقابل سنت و مدرنيته در «آواز گنجشك‌ها» اظهار داشت: نگاه من تقابل بين سنت و مدرنيته نيست، درواقع انسان امروز در مقابل مدرنيته است، اساسا مخالف مدرنيته نيستم و معتقدم چيزي است كه براي رشد جوامع بشري آمده و بايد در خدمت انسان باشد و مسايل مختلف را در قلمرو خودش درآورد اما اين برعكس شده و انسان در مقابل مدرنيته تسليم و از خصايل خودش دور شده است، از معنويت فاصله گرفته و اين نقطه سقوط براي انسان امروز است.

مجيدي اين فيلم را بازگشت به فطرت خواند و گفت: طبيعتي كه در فيلم است نشان از وجه معرفتي «كريم» دارد و به حساب روح پاكش طبيعت هم با او همخوان است و وقتي در مواجهه با فضاي شهري قرار مي‌گيرد و غباري كه در خود مي‌گيرد طبيعت هم به سياهي تبديل مي‌شود و مي‌بينيم زمين باصفاي مقابل خانه كريم سوخته مي‌شود كه در پايان وقتي كريم دوباره به وجه معرفتي خود برمي‌گردد دوباره طبيعت شكل عوض مي‌كند و سرسبز مي‌شود.


اين كارگردان اظهار داشت: «آواز گنجشك‌ها» مي‌توانست لبه خيلي تيز مسايل اجتماعي باشد، اما چون مسئله اصلي من انسان است تنها لايه‌هاي اجتماعي را در آن ديدم.

با يك نگاه سياسي تند مي‌توانم اين‌ها را در فيلم‌هايم نشان دهم، اما اين باب طبع من نيست و در مصاحبه‌هايم مي‌گويم كه به كدام سمت مي‌رويد و جامعه ما به كجا كشيده مي‌شود و آيا پنجره‌اي باز كرده‌ايد كه نگاهي به بيرون بياندازيد و ببينيد كه چه بر سر جوانان ما مي‌آيد.


مجيدي تأكيد كرد: اين‌كه با چند سريال جن و پري و اتلاق و اختراع واژه‌هاي معرفتي مانند سينماي معناگرا به فيلم‌هايمان بخواهيم به اين معقولات بپردازيم راهش نيست، ما در حرام‌كردن واژه‌ها متخصص هستيم.

اين كارگردان از عدم‌برنامه‌ريزي‌ها انتقاد كرد و گفت: بزرگ‌ترين تخصص ما در طول اين سي‌سال در زمينه شعارها بوده است كه هيچ‌كدام عملي نشده است، سينماي معناگرا يا هرچيز ديگر برنامه مي‌خواهد و بايد روي همه زمينه‌هايش كار شود كه اين روند وجود ندارد.


مجيدي در پاسخ به سوالي درباره جايگاه شترمرغ در فيلم «آواز گنجشك‌ها» گفت: اين حيوان حكايت خود انسان را دارد كه دووجهي است، شترمرغ مشخص نيست كه شتر است يا پرنده، موجود عجيب و غريبي است كه عمر طولاني دارد و در هر شرايطي خودش را تطبيق مي‌دهد، حيواني به شدت مهربان است كه با هر شرايطي خودش را تطبيق مي‌دهد و در اين فيلم تمثيل خود كريم است كه به خصوصيات او نزديك و حتا چهره‌اش هم به كريم نزديك است.

برچسب‌ها:


نظرات: ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]





<< صفحهٔ اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در نظرات [Atom]